2015 eduskuntavaaliohjelma
Itsenäisyyspuolueen eduskuntavaaliohjelma 2015
Eduskuntavaalit Suomessa 19.4.2015
Seuraavat eduskuntavaalit, joissa valitaan eduskuntaan kansanedustajat uudeksi neljän vuoden kaudeksi toimitetaan 19.4.2015. IPU osallistuu vaaleihin täydellä teholla.
Tämä on Itsenäisyyspuolueen eduskuntavaalien 2015 tietosivu. Löydät täältä linkit kaikkiin eduskuntavaalien aiheisiin sekä kirjoituksiin niistä.
Itsenäisyyspuolueen eduskuntavaaliohjelma 2015
Omalla rahalla tulevaisuuteen
1. Suomi tarvitsee oman rahan ja päätösvallan. Hallitusti eroon eurosta ja EU:sta.
2. Kansanvalta harvojen vallan tilalle. Sitovat kansanäänestykset käyttöön.
3. Hyvinvoinnin turvaaminen kasvupakon tilalle.
4. Lisää osallisuutta, toimeliaisuutta ja toimeentuloa. Perustulo ja oikeus työhön.
5. Energiaomavaraisuus uusiutuvilla 100 prosenttiin v. 2030.
6. Puolueettomuuspolitiikka on Suomen paras turva. Nato-jäsenyys on torjuttava.
Vaalit ovat mahdollisuus suunnanmuutoksen aloittamiseen
Oma
raha tarjoaa tien ulos nykyisestä umpikujasta. Oman rahan ja
päätösvallan palauttaminen on välttämätöntä Suomen tulevaisuuden ja
hyvinvoinnin kannalta. Uusi itsenäistyminen avaa toivon näköalan.
Oikeudenmukainen ja turvallinen yhteiskunta, jossa ihmiset voivat hyvin,
voidaan rakentaa aidon kansanvallan ja valtiollisen itsenäisyyden
perustalle. Itsenäinen, EU:sta eronnut Suomi voi tehdä aitoa
kansainvälistä yhteistyötä paremmin kuin nykyinen alistettu EU-Suomi.
Talouden ja markkinoiden on palveltava ihmistä. On löydettävä tasapaino ihmisen tarpeiden ja luonnon kestokyvyn välille.
Suomen oikea turvallisuusratkaisu on puolueettomuuspolitiikka sekä
pysyminen erossa Natosta ja EU:n sotilasliittokehityksestä. Naton
isäntämaasopimus on irtisanottava.
1. Hallitusti eroon eurosta ja EU:sta - Suomi pärjää paremmin itsenäisenä maana EU:n ulkopuolella
Oma päätösvalta tarvitaan hyvinvoinnin ja aidon kansanvallan perustaksi.
Siksi suurten EU-maiden ja suuryritysten johtamasta EU:sta on erottava.
Siihen tarvitaan eduskunnan enemmistöpäätös. Erottaessa maksava
osapuoli on EU.
Suurten vahinkojen ja menojen tilalle EU-jäsenyys ei ole tuonut Suomelle
mitään sellaista hyvää, mitä emme olisi saaneet tai saisi EU:n
ulkopuolella. Kun eroamme EU:sta, niin emme putoa tyhjän päälle, sillä
voimassa oleva talousaluesopimus (Eta) turvaa kaupankäynnin ja
liikkumisen.
Itsenäinen Suomi ei eristäydy muusta maailmasta, päinvastoin. Itsenäinen
Suomi harjoittaa aktiivista kanssakäymistä kansainvälisillä areenoilla,
missä sen vaikutus tulee olemaan suurempi kuin nykyisin.
2. Näennäisdemokratiasta kansalaisten valtioon - sitovat kansanäänestykset käyttöön
Itsenäisyyspuolue haluaa, että Suomesta tehdään nykyisen
näennäisdemokratian sijasta todellinen demokratia, kansalaisyhteiskunta,
jossa ihmiset ovat vaikutusvaltaisia päättäjiä eivätkä hallitsemisen
kohteita. Kansalaisyhteiskunnassa ei pidä hyväksyä, että rahalla voi
ostaa ääniä ja vaikutusvaltaa.
Kuntien ja valtion on otettava käyttöön sitovat kansanäänestykset.
Demokratian edellytys on avoin julkinen keskustelu ja tiedonvälitys,
vuoropuhelu ihmisten välillä. Jokaisella kansalaisella, päättäjällä ja
medialla on oma vastuunsa yhteiskunnasta ja sen kehityksestä. Uusia
aatteita edustavia puolueita ei pidä eristää julkisen poliittisen
keskustelun ulkopuolelle. Kansanvalta on turvattava myös siten, että
maahan perustetaan poliitikoista riippumaton perustuslakituomioistuin.
3. Rahan hallinta kuuluu valtiolle
Suomen valtio on maksanut EU-kaudella korkoja yksityisille
lainoittajille yli 70 miljardia euroa. Oma raha, itsenäinen keskuspankki
ja päätösvalta mahdollistavat sen, että valtio ei enää velkaannu ulos
yksityisille pankeille ja sijoittajille. Valtion pitää itse luoda rahaa
oman keskuspankkinsa kautta ja tarvittaessa velkaantua näin sisäisesti
itselleen. Liikkeellä olevan rahan määrää pitää säännellä
rahapolitiikalla ja verotuksella. Rahaa ei siis keskuspankin kautta pidä
lainata tai painaa liikaa.
Valtion luomalla rahalla voidaan maksaa kansalaiset tekemään töitä
valikoiduille aloille. Näitä ovat esim. terveyden- ja vanhustenhoito,
koulutus, poliisi, armeija, palokunnat, posti sekä rautatiet ja muut
liikenneväylät.
Itsenäinen Suomi voi omilla päätöksillään rahoittaa mm.
energiajärjestelmän uudistamisen. Yrityksille ja kotitalouksille voidaan
myöntää avustuksia tai halpakorkoisia lainoja uusiutuvaan energiaan
siirtymiseen. Näin voidaan luoda uutta työtä ja omavaraisuutta.
4. Työ on määriteltävä uudelleen
Automaatio ja muu tuotannon tehostaminen vähentävät ihmistyötä. Tuotanto
ja ihmistyö erkaantuvat siis yhä kauemmas toisistaan. Raskaiden ja
yksitoikkoisten töiden siirtymisessä koneiden tehtäväksi on paljon
hyvää. Meneillään olevasta työn merkityksen muutoksesta pitää kuitenkin
vetää oikeat johtopäätökset. Eläkeiän nosto tai opiskeluaikojen
lyhentäminen eivät ole niitä.
Kun tuotanto tarvitsee vähemmän ihmistyötä, on hyväksyttävä se, että
ihmisen toimeentulon täytyy olla turvattu vaikka hän ei voi osallistua
yhä harvempien ulottuvilla olevaan perinteiseen palkkatyöhön.
Valtiovallan vastuulla on luoda olosuhteet, joissa jokainen työkykyinen
voi mielekkäällä tavalla osallistua yhteiskunnan rakentamiseen.
Opiskelua ei pidä typistää äärimmäisen lyhyisiin koulutusputkiin. Näin
tuotetaan vain työelämän muutoksiin heikosti sopeutuvia nuoria, joista
suuri osa jää heti valmistuttuaan työttömiksi, osa heistä lopullisesti.
5. Työttömyyteen ja alueelliseen eriarvoisuuteen on vastattava tosissaan
Työttömyyden helpottamiseksi tavoitteeksi on otettava elinaikaisen
työajan lyhentäminen. Se voidaan toteuttaa esimerkiksi siirtymällä
nelipäiväiseen työviikkoon.
Työllistämistä vaikeuttaa ja koneellistamista edistää nykyisin, että
työn sivukulut peritään palkkasumman perusteella. Tämän tilalle on
kehitettävä järjestelmä, jossa työn sivukulut korvataan toiminnan
jalostusarvon perusteella perittävällä maksulla, ikään kuin
korvamerkityllä arvonlisäverolla.
Yritystoiminnan aloittamista ja pienyrittäjiä autetaan nostamalla
arvonlisäverovelvollisuuden alaraja 100 000 euron liikevaihtoon.
Julkisen vallan eli valtion ja kuntien on huolehdittava siitä, että kaikki työttömät ja myös nuoret saavat työtä.
6. Eriarvoistamisesta kaikkien pärjäämiseen - porrastettu perustulo käyttöön, verotus ja tulonjako oikeudenmukaisemmaksi
Suomella ei ole omaa rahaa eikä sen mukanaan tuomia
joustomahdollisuuksia taloudessa. Suomi on euron vanki. Nyt on käytössä
EU:n ja sen keskuspankin vaatima sisäinen devalvaatio, joka tarkoittaa
työttömyyden lisääntymistä ja todellisen palkkatason alentamista.
Eriarvoistaminen näkyy mm. elinikäerojen voimakkaassa kasvussa. Rikkain
kymmenys miehistä elää jo 16 vuotta köyhimpiä pitempään.
Oikeudenmukaisempi politiikka tarkoittaa pitempää elämää monille.
EU-Suomella ei ole varaa edes reumasairaalan ylläpitoon tai uuden lastensairaalan rakentamiseen.
Eriarvoisuuden voimakas kasvu johtuu suurtyöttömyydestä - todellinen
työttömyys on noin kaksinkertainen virallisiin työttömyyslukuihin
verrattuna - tulonsiirtojen ja peruspalvelujen leikkauksista sekä
verojen ja maksujen siirtämisestä yhä enemmän pieni- ja keskituloisten
maksettavaksi.
IPU kannattaa perustulojärjestelmää, joka rohkaisee toimeliaisuuteen ja
turvaa kohtuullisen toimeentulon kaikissa elämäntilanteissa. Perustulon
avulla voidaan parantaa niiden asemaa, joiden tulot jäävät hyvin
pieniksi eri syistä. Heitä ovat mm. monet opiskelijat, työttömät,
nollatyösopimuksella olevat ja muut pätkätyöläiset, palkattomassa
työharjoittelussa olevat ja pieneläkeläiset.
Alle 1 000 euron kuukausitulot on tehtävä verovapaiksi.
Toimeentuloon liittyvä asiointi on tehtävä mahdollisimman yksinkertaiseksi.
Pääomatuloja ja ansiotuloja on verotettava samalla tavalla
progressiivisesti. Eläkekatto on toteutettava. Kenenkään käteen jäävän
tulon ei tarvitse olla yli 10-kertainen pienimpään tuloon verrattuna.
Tulojen kohtuullistaminen voidaan toteuttaa verotuksen avulla.
Veronkiertoon ja harmaaseen talouteen on puututtava tosissaan. On
pöyristyttävää, että maan hallituksessa on estetty tehokkaat toimet
harmaan talouden ja verokierron kitkemiseksi.
7. Tieteen ja kulttuurin riippumattomuus taattava
Laajenevan kilpailutalouden oloissa Suomen on varjeltava saarekkeita,
joiden pitää olla kaupallisuudesta vapaat. Tiede ja kulttuuri eivät
pääsääntöisesti saa perustua markkinoiden ohjailuun. Tieteen ja
kulttuurin tehtävänä tulee olla ajattelun ja yhteiskunnan kehittäminen,
ei olemassa olevien rakenteiden ja vallanpitäjien pönkittäminen - ellei
sellaiseen synny erityistä aihetta.
Sekä tutkimuksen että kulttuurityön saralla suunta on Suomessa ollut jo
pitkään kohti talouslähtöisyyttä ja siksi kurssi on muutettava
päinvastaiseksi. Tutkijoiden ja taiteilijoiden työtä ei ole mieltä
haaskata loputtomaan rahoituksen haalimiseen. Nykyään vallitseva
talouskilpailu on sekä tekijöiden ajanhukkaa, että rajaa ja ohjailee
voimakkaasti kulttuurin ja tutkimusten aihepiirejä - ja nimenomaan
niiden tuloksia.
Koska sekä tiede että kulttuuri rakentavat yhteiskuntamme tulevaisuutta
usein pitkälläkin aikajänteellä, on taloudellisesta tulosajattelusta
luovuttava. Tutkimusten ja taiteen tuloksia ei saa määritellä se, mikä
rahoittajia miellyttää, vaan niiden on tähdättävä taloutta
merkittävämpiin arvoihin, ja siksi ne ovat myös harvoin numeroilla
mitattavissa.
Toimeentulo-ongelmat ovat näillä ammattialueilla mittavat, ja ne on
ratkaistava muulla tavoin kuin tuhlaamalla suuri osa tekijöiden
energiasta rahoittajien mielistelyyn, joka johtaa väistämättä
taideteosten ja tutkimustulosten tarkoitushakuisiin vinoutumiin ja
värittymiseen. Tieteen ja taiteen vapauden takaamiseksi on
suoraviivainen riippuvuussuhde työn taloudellisen tuottavuuden ja
tekijöiden toimeentulon väliltä katkaistava perustulon mekanismien
avulla. Perustulo mahdollistaa myös tekijänoikeus- ja
rahoitusjärjestelmien uudistamisen siten, että tieteen ja kulttuurin
tuotokset saadaan laillistettuna yleisön ja kansalaispiirien käyttöön
nykyistä laajemmin.
Vain talouden päättäjistä riippumattoman tieteen ja taiteen on
mahdollista johtaa totuudellisuuteen sekä edistää ihmisyyttä ja
kansalaisten ymmärrystä elämästä ja ympäröivästä maailmasta.
8. On löydettävä tasapaino ihmisen ja luonnon välillä
Nykyinen talousmalli on rakennettu jatkuvan talouskasvun harhalle.
Aineellisen kulutuksen ja energiankulutuksen kasvun varaan rakentuva
talousmalli on kestämätön, sillä ympäristö ei kestä nykyistä kulutusta.
Ihminen on riippuvainen ympäristöstä.
Kulutuksen kasvattamisen sijasta on keskityttävä kaikkien perustarpeiden
tyydyttämiseen ja elämisen laatuun. Tasapaino vaatii talouden ja
markkinoiden alistamista palvelemaan ihmistä.
Kokonaistuotanto, BKT ei mittaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin mittaamisessa
on huomioitava tulonjako, ympäristön tila ja se, tyydyttyvätkö
kaikkien ihmisten perustarpeet. Keskeiseksi tavoitteeksi on otettava
aidon kehityksen mittarin (GPI:n) tai vastaavan indeksin ottaminen
päätöksenteon työkaluksi.
Tasapainolle ja kestokyvylle rakentuva talous koituu kansalaisten, koko ihmiskunnan ja luonnon hyväksi.
9. Aitoa kansainvälistä yhteistyötä tarvitaan - TTIP-sopimus USA:n kanssa torjuttava
IPU haluaa lisätä kansainvälistä yhteistyötä. Aitoa yhteistyötä voi
tehdä vain sellainen maa, jolla on päätösvalta omista asioistaan.
EU ja USA yhdessä Kanadan kanssa ovat laatimassa kauppa- ja
investointisopimusta (TTIP). TTIP tarkoittaa ylimmän byrokratian ja
ylimmän taloudellisen vallan yhdistämistä. Lisäaskelta kohti ison rahan
ja suuryritysten johtamaa maailmaa. Suomen pitää vastustaa jyrkästi tätä
suuntausta.
TTIP-sopimuksen luonnos sisältää yrityksille paljon puhutun ja
aiemminkin yritetyn investointisuojan. Tavoitteena on päästä eroon
kansallisvaltioiden määräysvallasta, valtion lainsäädäntö- ja
tuomiovallasta. Yrityksille ollaan antamassa valta riitauttaa mikä
tahansa poliittinen, demokraattisesti tehty päätös, jos se loukkaa
yritysten "oikeutta voitontavoitteluun".
Tämänkaltainen ristiriita voisi syntyä Suomessa, jos nykyinen järjetön
kaivoslaki päivitettäisiin Suomen kansan etuja ajavaksi. Kumppanuus- ja
taloussopimus tarkoittaa myös yhdysvaltalaisten heikosti tutkittujen
tuotteiden vyörymistä Suomeen. Geenimuunnellut elintarvikkeet kuuluvat
tähän ryhmään.
TTIP-sopimuksesta saatavista hyödyistä on esitetty lupauksia, jotka
muistuttavat kovin paljon lupauksia EU-jäsenyyden auvoisuudesta.
Täydelliselle vapaakaupalle ei ole olemassa mitään kestävää perustetta.
10. Eroon Nato-sopimuksista - itsenäisyys ja puolueettomuus turvallisuuden perustaksi
Suomen armeija on pidettävä varusmiesarmeijana. Se tulee varustaa vain oman maan puolustamista varten.
Suomen turvallisuutta ei voida laskea yksin aseiden varaan. Tärkeintä on
huolehtia itsenäisellä ulkopolitiikalla siitä, että Suomeen ei kohdistu
turvallisuuspoliittista uhkaa mistään suunnasta.
Venäjä ei uhkaa Suomea ellei Suomi uhkaa Venäjää. Itsenäinen ja
puolueeton Suomi ei ole uhka Venäjälle. Sen sijaan Natoon kytketty, EU:n
ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan sitoutunut Suomi on uhka
Venäjälle, koska Suomen aluetta voidaan käyttää Venäjää vastaan.
Kestävä ratkaisu Suomen ja Venäjän suhteisiin on niiden rakentaminen
diplomatian, hyvien suhteiden ja Suomen puolueettomuuspolitiikan varaan.
Tähän tarvitaan ehdottomasti Naton torjumista. Lisäksi tarvitaan Suomen
itsenäisyyden ja puolueettomuuden palauttamista EU:sta eroamalla.
EU-Suomi on mukana EU:n sodissa ja kriiseissä. Kun Suomesta tulee
puolueeton ja liittoutumaton maa, meidän on mahdollista pysyä tulevien
sotien ja kaupankäyntiä haittaavien kiistojen ulkopuolella.
EU-Suomi on sidottu EU:n suurimpien jäsenmaiden keskenään sopimiin
kannanottoihin. EU:sta irtautuneena itsenäisenä valtiona maamme voi
luoda hyvät suhteet kaikkiin maihin sekä toimia välittäjänä ja
sovittelijana kansainvälisissä yhteyksissä.
11. Rajavalvonta, maahanmuutto ja pakolaisuus
Maahanmuuttoon liittyviä hyötyjä tai ongelmia ei pidä ylikorostaa.
Täysin vapaa maahanmuutto sekä siihen liittyvä ulkomaisten yritysten
työntekijävienti Suomeen palkkojen ja työehtojen polkemisineen
hyödyttävät vain harvoja.
Kansainvälisen rikollisuuden torjumiseksi on välttämätöntä, että EU:n
kieltämä rajavalvonta palautetaan maamme rajoille. Korostamme että emme
liitä rikollisuutta ulkomaalaisuuteen, vaan nykyisen liikkumavapauden
rikollisille ryhmille tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Maahanmuutto tapahtuu vapaaehtoisesti, pakolaisuus on pakotettua.
Moraalinen velvollisuutemme on osallistua kansainväliseen yhteistyöhön,
pakolaisongelmien ratkaisemiseen. Kansainväliset konfliktit, sodat ja
poliittiset vainot aiheuttavat pakolaisuutta. Suomi osallistuu
pakolaisten auttamiseen jo mahdollisimman varhain näiden lähtöalueilla
ja vastaanottaa myös YK:n määritelmien mukaisia humanitaarisia
pakolaisia. Suurimmat pakolaisvirrat suuntautuvat pääosin muihin maihin
ja Suomeen päättyvät pakolaisryhmät ovat suhteellisen pieniä.
Voimavarojen puute ja keskeneräiset järjestelmät kotouttamisen
edistämiseen ovat kuntien yleisimpiä syitä olla ottamatta vastaan
pakolaisia.
Maahanmuuttajien ja pakolaisten sopeutumisen helpottamiseksi ja
syrjäytymisen estämiseksi on tarjottava riittävissä määrin kielen,
tapojen ja muun kulttuurin opetusta.
Jotta Suomi voi hyötyä työperäisestä maahanmuutosta ja vähentää
kotimaista aivovientiä, tulee yhteiskunnan säilyttää suvaitsevaisuutensa
ja avoimuutensa. On myös hyvä muistaa, että juuriltaan suomalaisia on
yli miljoona maan rajojen ulkopuolella.
Itsenäisyyspuolueen tavoittelemat oma valtiollinen keskuspankki ja oma
raha ratkaisevat suuren osan rahoitusvaikeuksista ja parantavat
työllisyyttä merkittävästi, jolloin koettu kilpailu työpaikoista
maahanmuuttajien kohdalla ei ole ongelma. Maahanmuuttajien palkkauksissa
tulee noudattaa suomalaisia työehtoja.
12. Markkinataloutta sekä työllisyys- ja aluepolitiikkaa
Terveeseen yrittäjyyteen perustuva suomalainen yritystoiminta ja
markkinatalous voidaan pelastaa, kun saadaan oma päätösvalta takaisin.
Tämä tarkoittaa tasapainoa yksityisen ja julkisen sektorin välillä.
Valtio on vahva toimija huoltovarmuuteen liittyvissä asioissa sekä
suuria pääomia ja investointeja vaativilla aloilla.
Itsenäisen Suomen täytyy ottaa työttömyyden hoitaminen
talouspolitiikkansa keskiöön. Itsenäisinä voidaan harjoittaa itsenäistä
ja tehokasta aluepolitiikkaa, mikä ei ole EU:hun kuuluville maille
sallittua.
Oman keskuspankin avulla valtio voi rahoittaa normaalin aluepoliittisen
tukitoiminnan ulkopuolella myös suuria investointeja. Näidenkin
yhteydessä rahaa voidaan kanavoida myös yksityiselle puolelle
esimerkiksi korottomina lainoina kansakunnalle tärkeissä projekteissa.
Velkaantuneille ihmiselle ja yrityksille on tarjottava valtion taholta
vakautuslainoja, jotka turvaavat toimintakykyä ja mahdollistavat
velkojen hoidon pitkällä aikavälillä. Tällainen toiminta ei EU:n
määräysvallassa ole mahdollista.
13. Puhdas kotimainen ruoka on perusoikeus
Itsenäisenä maana turvataan kotimaisen ruoan tuotanto, vaaditaan ruokaan
alkuperämerkinnät ja torjutaan geenimuunnellun ruoan tuleminen Suomeen.
Itsenäisellä maatalouspolitiikalla turvataan perheviljelmiin perustuva
maatalous, lähiruuan saatavuus, maamme nykyistä parempi
ruokaomavaraisuus ja huoltovarmuus sekä ruoan kohtuullinen hinta.
Siirtyminen EU-politiikasta itsenäiseen maatalouspolitiikkaan pitää
tehdä hallitusti. Pelot siitä, että maatalouspolitiikasta tulee
poliittisen riidan aihe ovat liioiteltuja. Jos pelkäämme päättää itse
ruuan tuotannon tapaisesta elintärkeästä asiasta, meistä ei ole
itsenäiseksi kansakunnaksi. IPU:n mielestä suomalaiset pystyvät
huolehtimaan ja päättämään omasta ruuantuotannostaan.
14. Energiaomavaraisuus uusiutuvilla 100 prosenttiin v. 2030.
EU:n määräyksistä vapaana Suomi suojelee omaa ympäristöään ja tuottaa
lähes kaiken tarvitsemansa energian kotimaisesta uusiutuvasta
energiasta. Suomi satsaa energiatehokkuuteen ja luopuu
suunnitelmallisesti ydinvoimasta.
On rakennettava maalämpöä, tuulivoimaa, biokaasua ja aurinkoenergiaa
sekä hyödynnettävä metsävaroja ja maatalouden mahdollisuuksia
bioenergian tuotannossa.
Kotimaisiin uusiutuviin energialähteisiin perustuva energiantuotanto on
maamme kokonaisedun mukaista ja parasta turvallisuuden, työllisyyden,
omavaraisuuden, huoltovarmuuden, ympäristön ja myös talouden kannalta.
15. Kuntien ongelmien taustalla on EU ja verotus
Suomessa toteutettu EU:n ohjaama politiikka on merkinnyt suuria ongelmia
kuntien vastuulla oleviin peruspalveluihin. EU esimerkiksi pakottaa
muuttamaan kuntien liikelaitokset yhtiöiksi. Kaikki tähtää palvelujen
yksityistämiseen.
EU:hun mentäessä siirryttiin kiinteään ja alhaiseen pääomaverotukseen sekä arvonlisäveroon, mikä on kulutusvero.
Rikkaitten verotusta on leikattu muutoinkin rajusti. Progressiivisesta
valtion tuloverosta on suurelta osin siirrytty tasaveroihin.
Kun valtion verotulot eivät sitten enää kata menoja, valtio on
vähentänyt rajusti kunnille jaettavia valtionosuuksia lisäten kuitenkin
samalla kuntien tehtäviä ja vastuita. Seurauksena tästä kuntien on
pitänyt heikentää palvelujaan ja korottaa palvelujen hintoja ja
kuntaveroaan. Kaikki tämä kurittaa eniten pieni- ja keskituloisia.
Julkisessa terveydenhoidossa ongelmat näkyvät muun muassa lääkärien ja
hoitohenkilökunnan vähyytenä. Tämä aiheuttaa muun muassa pitkiä
jonotusaikoja.
Lääkäreitä ei ole koulutettu lisääntynyttä tarvetta vastaavasti. Tämäkin
on osoitus siitä, että kurjistava kehitys on ollut suunniteltua,
kurjuus on tahallista. Yksityistämistä on edistetty tälläkin tavoin.
Valtapuolueiden johdolla maahan on myös luotu omat
sairaanhoitojärjestelmänsä hyvätuloisille (yksityisvastaanotot ja
sairaalat), työssäkäyville (työterveyshuolto) ja julkinen terveydenhoito
vähempiosaisille (työttömille, sairaille, pieneläkeläisille). Näin on
saatu aikaiseksi räikeät elintasoerot kansalaisryhmien välille.
Lääkkeeksi ihmisten tuskaan on tarjottu kuntien yhdistämistä sekä
sosiaali- ja terveysalan hallinnollista uudistusta, sotea. Lääkkeet
tulevat epäoleellisiin asioihin. Nykyiset erittäin edullisesti tuotetut
palvelut tarvitsevat ennen kaikkea lisää rahaa ja resursseja, lisää
käsiä.
Kuntaliitoksista saatava taloudellinen hyöty jää täysin kyseenalaiseksi.
Kuntien pakkoliitokset tuottavat sen sijaan ongelmia kansalaisten
yhdenvertaisuudelle ja kansanvallalle sekä lisäävät alueellista
keskittymistä. Sote-uudistuksessa valta otetaan pois myös
perusmaakunnilta.
Itsenäisyyspuolueen mielestä edellä kuvattu terveydenhoidon
kolmikaistainen järjestelmä on tullut elinkaarensa päähän, ja nyt on
siirryttävä kestävään ja inhimillisempään järjestelmään.
Räikeää eriarvoisuutta kunnissa synnyttävä kehitys on korjattava
riittävällä yhteiskunnan rahoituksella. Tarvitaan siis täyskäännös.
16. Maakunnat ja kunnat pelastettava
Valtion sote- ja kuntauudistukset ovat tähdänneet maakuntien ja pienten
kuntien merkityksen hävittämiseen. Taustalla on kokoomuksen ja
sosiaalidemokraattien pitkäaikainen halu kerätä valta niiden
hallitsemiin kaupunkikeskuksiin.
Sote- ja kuntauudistustouhu heikentää palveluita ja lisää
kokonaiskustannuksia. Yhdistämisvimman takana on valtiovallan halu
suurempiin palvelualojen kokonaisuuksiin. Niillä valmistaudutaan
palvelujen yksityistämiseen ja siirtämiseen suurille kansainvälisille
yrityksille. Tunnetusti nämä monikansalliset ketjut eivät ole
kiinnostuneita maksamaan
verojaan Suomeen.
Itsenäisyyspuolue puolustaa maakuntia ja pieniäkin kuntia, kansanvallan
ydinyksiköitä. Haluamme maakuntiin löysän maakuntaitsehallinnon, jossa
on tilaa myös pienille kunnille ja niiden yhteistyöorganisaatioille.
17. Hallitusti eurosta markkaan ja EU:sta uuteen itsenäisyyteen
A. Suoran keskuspankkirahoituksen kielto monien ongelmien taustalla
Euroalueeseen
kuuluvilla mailla ei ole omaa valuuttaa. EU-sopimukset kieltävät
jäsenvaltioiden suoran keskuspankkirahoituksen, ja rahan luominen on
annettu liikepankeille, joilta valtioiden on lainattava pääomansa -
samoilta pankeilta, jotka valtioiden on hädän hetkellä riennettävä
pelastamaan. Häntä heiluttaa koiraa.
Jokainen Suomen valtion lainaama euro on ulkomaanvelkaa. Olemme
tilanteessa jossa liikepankeille on annettu käytännössä veto-oikeus
parlamentaariseen päätöksentekojärjestelmään nähden ja valtiolta on
viety mahdollisuus kohdentaa voimavarojaan tulevaisuuden ja hyvinvoinnin
kannalta välttämättömiin kohteisiin. Liikkumavara ja
päätöksentekomahdollisuudet ovat euron ja EU-sopimusten myötä
kaventuneet tuntuvasti. Tämä on johtanut nykyiseen umpikujaan.
B. Euro - harhakuvia ja pelottelua
Euroa on väitetty vakaaksi valuutaksi ja kasvun turvaajaksi.
Todellisuudessa eurojärjestelmä on ollut useita kertoja lähellä
romahdusta, joka on vältetty vain paniikkiratkaisuilla ja suunnattoman
kalliilla takausjärjestelyillä. Euron arvo on myös heilahdellut rajusti,
pahimmillaan yli 90 prosenttia suhteessa USA:n dollariin. Valtaosalle
euromaista euro on hyvinvointiin tähtäävän politiikan este.
Kallis euro on vaikeuttanut vientiä ja helpottanut tuontia. Euron takia
työttömyys on lisääntynyt ja tuotantoa on siirretty pois Suomesta.
Euron kerrotaan tuoneen alhaiset korot. Kuitenkin todellinen korkotaso
oli Suomessa vv. 1960-86, siis ennen EU-politiikkaan valmistautumista,
keskimäärin samalla tasolla kuin se on ollut euroaikana.
1990-luvun alun laman keskeinen syy oli valmistautuminen EU-jäsenyyteen.
Suomi noudatti EY:n määräyksiä vuodesta 1989, siis jo vuosia ennen v.
1995 alkanutta EU-jäsenyyttä.
Euroalue ei ole vieläkään päässyt eroon vuonna 2008 alkaneesta lamasta, vaikka euro onkin devalvoitunut korkeimmasta arvostaan.
C. Itsenäisyyspuolue kyseenalaistaa eurokriisin takausvastuiden laillisuuden
Suomen kokonaisvastuita ja riskejä eurokriisissä ei ole uskottavasti
kerrottu. Kaikkiaan ne ovat kuitenkin kymmeniä miljardeja euroja. IPU
kyseenalaistaa eurokriisin takausvastuiden laillisuuden. Jos
takausvastuut lankeavat maksettaviksi, kyseessä on niin sanottu
kunniaton velka. Vastuu kriisituista kuuluu päättäjille, jotka ovat
tehneet sitoumukset kansalaisilta kysymättä ja vastoin kansalaisten
selkeän enemmistön tahtoa.
Eurokriisin takausvastuiden mahdollisesti langetessa maksettaviksi niitä
ei tule suorittaa ilman kansanäänestystä asiasta. Islantilaiset
tyrmäsivät keinotelleiden pankkien tappioiden maksattamisen
veronmaksajilla omassa kansanäänestyksessään.
D. Mitä merkitsee irtautuminen eurosta?
Eurosta irtautuva Suomi saa itsenäisen keskuspankin, oman rahan ja
mahdollisuuden itsenäiseen talouspolitiikkaan. Oma raha on itsenäisyyden
välttämätön edellytys. Euro-Suomi on eurokriisin maksaja. Omaan rahaan
siirtyvä Suomi pääsee eroon mielettömyydestä, jossa kansalaiset
laitetaan vastuuseen keinottelijoiden tappioista.
E. Miten ja millä perusteella Suomi voi itsenäistyä uudelleen - siis irtautua EU:sta?
Suomi voi erota EU:sta eduskunnan enemmistön päätöksellä. Eduskunnan
päätöstä voi edeltää neuvoa-antava kansanäänestys. Sitovaa
kansanäänestystä ei Suomen nykyisten lakien mukaan voida järjestää.
EU:n omissa sopimuksissa on määrätty menettely, jolla jäsenmaa voi erota
unionista. Sen mukaan eroaminen voi tapahtua kahden vuoden kuluttua
eroilmoituksesta. Toisaalta Suomi voi erota unionista riippumatta siitä,
mitä EU:n lait siitä sanovat. Riittää, että eduskunta tekee asiasta
päätöksen. Suomen perustuslain mukaan maamme on itsenäinen ja ylin valta
Suomessa kuuluu Suomen kansalle. EU-jäsenyys on merkinnyt sitä, että
Suomi on menettänyt valtiollisen itsenäisyytensä ja kansa ylimmän vallan
maassamme.
Näin ollen eduskunnalla on jopa velvollisuus tehdä päätös maamme
eroamisesta EU:sta. Äskettäin tehtiin perustuslain muutos, jossa siihen
lisättiin lause "Suomi on Euroopan unionin jäsen". Tämä muutos toi
ristiriidan maamme perustuslain sisälle. Suomen itsenäisyys ja
EU-jäsenyys eivät käytännössä voi toteutua yhtä aikaa. Lisäksi voidaan
mainita, että YK:n poliittisia oikeuksia koskeva sopimus sisältää
määräyksen, jonka mukaan kullakin valtiolla on oikeus määrätä
poliittisesta tulevaisuudestaan.
F. Kultavaranto EU:lta takaisin Suomen pankille
Suomen päästessä eroon EU:n jäsenmaksuista ja muiden maitten
pakollisesta tukemisesta saadaan huomattava rahasumma omaan käyttöön.
Erottaessa on myös Suomen Pankin kultavaranto ja muut euroon
liityttäessä luovutetut varat vaadittava takaisin.
G. Mitä irtautuminen EU:sta merkitsee? Ja mitä se ei merkitse?
EU-jäsenyys on umpikuja, josta on päästävä pois. Tie ulos kulkee
Eta-sopimuksen kautta. Euroopan talousaluesopimus (Eta) takaa samat
olosuhteet ihmisten vapaalle liikkumiselle ja kaupankäynnille -
elintarvikekauppaa lukuun ottamatta - kuin EU-jäsenyys. Myös
osallistuminen opiskeluohjelmiin toimii Etan kautta.
Eta-sopimus on Suomen osalta voimassa. Suomi voi siis siirtyä EU-jäsenyydestä Eta-sopimukseen.
Eta-sopimustakaan ei välttämättä tarvita, sillä Sveitsin mallin mukaan on mahdollista solmia erillisiä sopimuksia EU:n kanssa.
EU:sta irtautumisesta ei tarvitse maksaa mitään sakkomaksuja.
Koska EU määrää jäsenmaidensa kauppapolitiikasta, on EU:n ulkopuolella
mahdollista tehdä kahdenvälisiä tai laajempia kauppasopimuksia niiden
yli 160 valtion kanssa, jotka eivät kuulu EU:hun.
Suomi maksaa EU:lle nyt vuosittain tullitulot huomioiden yli tuhat
miljoonaa euroa enemmän kuin siltä saa. Nämä maksut säästyvät kun Suomi
irtautuu unionista. EU:sta irtautunut Suomi voi toteuttaa kansalaisten
haluamaa politiikkaa. Päätösvalta lainsäädäntöön siirtyy Brysselistä
Suomen eduskunnalle. Jos täällä halutaan tehdä EU:n mallin mukaisia
päätöksiä, siihen on mahdollisuus, mutta ei enää pakkoa.
Valta omiin päätöksiin tarkoittaa myös vastuuta.
Itsenäisen valtion päätöksentekijöiltä vaaditaan näkemystä siitä, mikä
on maalle ja sen kansalaisille parhaaksi ja miten tehdään kansainvälistä
yhteistyötä omat lähtökohdat ja edut huomioiden.
EU:sta eronnut Suomi on jälleen itsenäinen valtio, jossa ylin valta on
kansalla. Perustuslakia on uudistettava niin, että sitovat
kansanäänestykset tulevat mahdollisiksi. Itsenäinen Suomi harjoittaa
itsenäistä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Emme ole enää
sidottuja EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, joka määrää
jäsenvaltioita lisäämään asemenojaan ja sitoo ne käytännössä
sotilasliitto Natoon.
Itsenäistyminen mahdollistaa puolueettomuuspolitiikan. Se on paras turva
Suomelle. Suomi voi kehittää puolustukseen keskittyvää armeijaa, eikä
se ole enää sidottu EU:n eri puolilla maailmaa toimivien joukkojen
rahoittamiseen. Liittoutumaton ja puolueeton Suomi voi myös toimia
uskottavasti maailman kriiseissä rauhanvälittäjänä ja - rakentajana.
EU:n päätöksentekoa ohjaavat suuret jäsenmaat ja suuryritysten lobbarit.
Tämän takia unionin politiikka synnyttää köyhyyttä ja eriarvoisuutta.
EU:n päätöksentekoon ei suomalaisilla ole mitään todellista
mahdollisuutta vaikuttaa. Demokratia vaikuttaa yleisesti juurtuvan ja
voivan parhaiten suhteellisen pienissä yksiköissä.
H. EU-kriittisyys ei riitä - vaihtoehdot pöytään
Vanhoista eduskuntapuolueista yksikään ei ole tehnyt aloitteita eurosta
tai EU:sta eroamisesta. Päinvastoin ne kaikki ovat ilmoittaneet, että
eivät vaadi eroa kummastakaan.
Suomalaisten eduskuntapuolueiden niin sanotut EU-kriitikot ajavat siis käytännössä nykyisen politiikan jatkamista.
Itsenäisyyspuolue tarjoaa todellisen vaihtoehdon nykyiselle politiikalle.
IPU esittää käytännön toimia:
Oma raha hallitusti euron tilalle.
Sitovat kansanäänestykset käyttöön.
Alle 1000 euron kuukausitulojen verovapaus.
Porrastettu perustulo
Eläkekatto.
Pääomatuloille ja palkkatuloille sama veroprogressio.
Työn sivukulujen tilalle toiminnan jalostusarvon perusteella perittävä maksu.
Arvonlisäverovelvollisuuden alaraja 100 000 euron liikevaihtoon.
Vakauttamislainoja valtion toimesta velkaongelmaisille.
Vakuutuskorvausten maksamispäätökset riitatilanteissa siirrettävä vakuutusyhtiöistä riippumattomalle ratkaisuelimelle.
TTIP-sopimus torjuttava.
Nato-jäsenyys torjuttava ja isäntämaasopimus (MoU) irtisanottava.
Hyvinvointia mitattava Bkt:n sijaan uusilla mittareilla, kuten GPI-indeksillä.
Perustuslakituomioistuin.
Suomelle Sveitsin mallinen puolueettomuuspolitiikka.
Geenimuunneltu ruoka torjuttava.
Elintarvikeomavaraisuus toteutettava.
Energiaomavaraisuus uusiutuvilla energioilla 100 prosenttiin v. 2030.
Uusiutuvan energian pienvoimalaitokset tukien piiriin.
Yhdenvertaisuuslaki laajennettava koskemaan myös poliittisia puolueita,
jolloin mm. YLE:n on kohdeltava vaaliohjelmissaan tasapuolisesti kaikkia
puolueita.