Kansainvälisen yhteistyön ohjelma
(Hyväksytty puoluekokouksessa 16.7.2006)
Euroopan
Unionin hallitseva ja Unionille laaditun perustuslain mukaan ainoa
hyväksytty ideologia on rajoittamattomaan vapaaseen kilpailuun ja
pääomien rajoittamattomaan valtaan perustuva kapitalismi. Se on
käytännössä johtanut suurimpien pääomien omistajien ylivaltaan ja
siihen, että suurimmat yritykset ovat joko tuhonneet tai ostaneet
pienemmät yritykset tai alistaneet ne itsestään riippuvaisiksi. EU:ssa
vallitsevan kapitalismin oloissa johtavat puolueet ja poliittisten
päätösten tekijät ovat alistuneet raha- ja pääomavallan nöyrinä
käskyläisinä toteuttamaan sen vaatimaa ja sen etujen mukaista
oikeistolaista yhteiskuntapolitiikkaa.
Itsenäisyyspuolue
on perustettu puolustamaan Suomen kansan oikeutta valtiolliseen
itsenäisyyteen, kansalaisten yhteiskunnalliseen tasa-arvoon ja
oikeudenmukaisuutta sekä heikoimpien tukemisen ensisijaisuutta
korostavaan terveeseen ja kansanvaltaiseen sosiaaliseen
markkinatalouteen. Tämä kansanvaltaan ja yhteiskunnalliseen
oikeudenmukaisuuteen nojaava sosiaalinen markkinatalous, jonka raha-
ja pääomavallan hallitsema EU ja sitä tukevat puolueet ovat hylänneet,
on otettava sekä suomalaisen yhteiskuntapolitiikan että kansainvälisen
taloudellisen ja poliittisen yhteistyön perustaksi. Suomen liittäminen
EU:hun on tehnyt maastamme Unionin epäitsenäisen osa-alueen, jolla ei
EU-sidonnaisuutensa vuoksi ole enää kansainvälistä toimintavapautta.
EU:ssa Suomi on sidottu myös sen lisääntyvään militarisointiin ja osallistumiseen kansainvälisiin kiistoihin.
Itsenäisyyspuolue pitää kansamme edun ja tulevaisuuden kannalta
välttämättömänä, että maallemme palautetaan talous-, raha-, kauppa-,
ulko- ja turvallisuuspoliittinen itsemääräämisoikeus. Vasta tämän,
menetetyn valtiollisen itsenäisyytensä, palauttamisen jälkeen Suomella
on mahdollisuus pysyä erossa kansainvälisistä selkkauksista ja edistää
omalta osaltaan kaikkia osapuolia ja koko maailman rauhaa palvelevaa
kansainvälistä yhteistyötä.
Suomen
valtiojohto antaa omien toimiensa seurauksia peitelläkseen totuuden
vastaisen kuvan Euroopan Unionista ja maamme asemasta siinä
väittäessään, että Unioni on itsenäisten valtioiden muka tasa-arvoinen
yhteistyöelin. EU:n päätöksiin alistetut jäsenmaat eivät ole itsenäisiä
eivätkä tasa-arvoisia. Pienten jäsenmaiden ääniosuus Unionissa on
vähäinen murto-osa suurten jäsenmaiden ääniosuudesta. Todellisuudessa
Suomi ei voi Unionissa vaikuttaa sen päätöksiin eikä voi enää lainkaan
osallistua itsenäisenä toimijana maailman laajuiseen kansainväliseen
yhteistyöhön. Maallamme ei ole enää tosiasiallisesti omaa itsenäistä
ulko- turvallisuus- eikä ulkomaankauppapolitiikkaa. Niistä samoin kuin
useimpien maassamme voimaan tulevien uusien, kansalaisten elämää
säätelevien lakien sisällöstä määrää Euroopan Unioni, jossa Suomi muiden
pienten jäsenmaiden tavoin on todellista vaikutusvaltaa vailla olevan
yhtiömiehen asemassa
Ainoa
oikea johtopäätös tässä tilanteessa on EU:sta irtaantuminen ja
suhteiden järjestäminen sen kanssa erillisellä sopimuksella, jonka
lähtökohtana on maamme itsemääräämisoikeus ja valtiollinen itsenäisyys
sekä pääsääntöisesti vapaakauppaan perustuva taloudellinen yhteistyö.
EU:sta
irtaantumiseen riittää päätös, jonka eduskunta tekee yksinkertaisella
enemmistöllä. Tätäkään ei valtiovallan taholta ole kerrottu
kansalaisille, vaikka Suomen ja EU:n välisten suhteiden juridiikkaa
selvittänyt Seppo Tiitisen johtama komitea kirjasi sen mietintöönsä
vuonna 1994. Komitea nimittäin totesi, että kun EU:hun liittymisestä ei
päätetä eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestyksen vaatimalla
määräenemmistöllä, siitä voidaan erota eduskunnan yksinkertaisella
enemmistöllä tekemällä päätöksellä.
Näin
ollen on äärimmäisen tärkeää, että ne kansalaiset, jotka haluavat
palauttaa maallemme itsemääräämisoikeuden ja valtiollisen itsenäisyyden,
äänestävät eduskuntavaaleissa vain sellaisten puolueiden ehdokkaita,
jotka ovat ohjelmassaan sitoutuneet toimimaan parlamentaarisin keinoin
tapahtuvan EU:sta irtaantumisen ja maamme valtiollisen itsenäisyyden
palauttamisen puolesta.
Kun tämä tavoite on toteutettu, on maamme kansainväliset suhteet järjestettävä seuraavien periaatteiden mukaisesti:
Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön oman perustuslakinsa
mukaisena todella itsenäisenä ja riippumattomana tasavaltana, jossa ylin
valta, valtiovalta, kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville
kokoontunut eduskunta.
Suomi
toimii kansainvälisessä yhteisössä puolueettomana maana harjoittaen
aktiivista puolueettomuuspolitiikkaa, joka perustuu itsenäiseen ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan sekä hyvien ja tasa-arvoisten
suhteiden rakentamiseen kaikkien maiden kanssa.
Suhteet EU:hun ja muihin valtioihin järjestetään aikaisempien edelleen
voimassaolevien vapaakauppa- ja yhteistyösopimusten pohjalta.
Kun
Suomi voi itse päättää ulkopolitiikastaan, avautuvat EU-jäsenyyden
estämät mahdollisuudet esim. Barentsin meren öljy- ja maakaasuvaroja
hyödyntävään taloudelliseen yhteistyöhön Venäjän kanssa.
Maailmanpolitiikassa on syntymässä jo olemassa olevien lisäksi uusia kansainvälistä jännitystä aiheuttavia ristiriitoja ja kahtiajakoja, joissa osapuolina ovat mm. Venäjä, Kiina ja eräät muut Aasian maat, Yhdysvallat ja Euroopan Unioni. Itsenäisenä ja puolueettomana maana Suomella on mahdollisuus pysyä näiden ristiriitojen ja kahtiajakojen synnyttämien selkkausten, kriisien sekä kauppasotien ulkopuolella ja toimia aktiivisesti YK:ssa ja muissa kansainvälisissä järjestöissä yhteistyötä ja rauhaa rakentavaa sovinnollisuutta edistävien ratkaisujen aikaansaamiseksi.